Vítejte  Novinky
 Obrázky
Fotografie
Kuriozity
Tapety

 Videa
 Desatero
 Motlitby
 Modely
Subaru  Tiskové zprávy
 Ze sportu
 Napsali
 O automobilce
 Technologie
 Kontakt na dealery
 Záruka na Subaru
subaclub.cz  Kontakt
Bannery

Odkazy

Zapnout mobilní verzi

FB



 
Symmetrical AWD

Symmetrical AWD

Už řadu let je cílený vývoj „Symmetrical AWD“ i nových technologií hlavní hybnou silou Subaru. Příčinou je snaha Subaru navrátit se zpátky ke kořenům – k výrobě automobilů, jejichž řízení si může užívat stále více a více lidí díky naprosté spolehlivosti řízení. Tato dokonalá auta pak každého majitele odmění výjimečným celkovým provedením, které přesně vyplní řidičova přání. Subaru začalo s výrobou pohonu na všechna čtyři kola v roce 1972. Od té doby přišlo s řadou technologických průlomů a každý z nich přispěl ke zdokonalení a vylepšení jedinečného Symmetrical AWD systému, který neustále přizpůsobuje distribuci točivého momentu na jednotlivá kola. Úsilí o dosažení dokonalosti je tím, co poskytuje všem modelům Subaru tak výjimečné jízdní vlastnosti. Nejde pouze o lepší ovládání a řízení vozu v extrémních podmínkách. Jde o zvýšení celkového požitku z jízdy – o snahu učinit život snadnější, bezpečnější a příjemnější pro každého řidiče a ve všech situacích. Pochopíte-li, jak toto vnitřní přesvědčení přímo ovlivňuje způsob ovládání vozu, budete schopni porozumět tomu, jaký přínos má ta která technologie, a důsledky, které to bude mít pro Váš jistější styl řízení v budoucnu.

Kvalita Subaru AWD je celosvětově uznávána

Přirozené přednosti Symmetrical AWD se nesčetněkrát osvědčily v nemilosrdné aréně šampionátu FIA World Rally. Zde se testují technologie (tytéž, které se používají v běžných silničních automobilech) v těch nejtěžších podmínkách, kde se projeví jejich přednosti a výhody.

Systém pro nezkalený požitek z jízdy

V rallye nebo v normálním provozu je naší filosofií okamžitě reagovat na všechna řidičova přání automobilem, který jede, odbočuje a zastaví přesně v momentu, který si řidič zvolí. Důsledkem takové dokonalé kontroly vozu je plynulejší technika řízení využívající všech přirozených výhod Subaru. Vedle požitku z jízdy tak máte díky tomu zaručenu i větší míru bezpečí.

Subaru a bezpečnost

Aktivní řízení a aktivní bezpečnost by měly jít ruku v ruce. Jelikož stabilita je udržována přesně s ohledem na hranice výkonu, můžete si užívat svou jízdu v bezpečí a jistotě.


Technické rysy Subaru boxer motory jsou tím, co umožňuje celkové uspořádání hnacího ústrojí. Klíčem k tomuto plochému uspořádání motoru je fakt, že jeho protilehlé písty efektivně vyrovnávají vzájemné vibrace. Ve srovnání s motory In-line nebo motory V-typu tak poskytují hladší a plynulejší přenos výkonu při všech otáčkách. (A znovu za tím stojí symetrie) Ještě mnohem důležitější je, že design je kratší a mělčí než u ostatních motorů, což znamená, že naše motory je možné vyrábět kompaktnější, lehčí a velmi pevné. To nám zase umožňuje zasadit motor ještě hlouběji a níže do podvozku a snížit tak ještě více těžiště vozu. Oba typy motoru (In-line a V-typ) mají své výhody i nevýhody – viz. obr. Ale výhody boxer motoru dokázaly Subaru (i jejich vlastníkům), že to je jediná cesta, jak propojit výkon s vynikající řiditelností. Ať jsou povrch, podmínky nebo nároky jakékoli, my pevně věříme, že boxer motory Vám zajistí opravdu hladkou jízdu.


Pohyblivost Projíždíte-li těžkou zatáčkou nebo musíte-li náhle změnit směr jízdy, abyste se vyhnuli nečekané překážce, potřebujete od vozu velmi rychlou odezvu a reakci – ovšem bez jakýchkoli nežádoucích vlivů na jeho následné chování. Právě tady pomůže přirozená pohotovost a neutrální jízdní chování vozů Subaru které Vás bezpečně udrží v zamýšleném směru jízdy. Tyto vlastnosti Subaru jsou výsledkem kombinace faktorů, které tvoří ideální uspořádání hnacího systému. Zaprvé je tu inherentní agilnost velmi nízko uloženého boxer motoru. Jeho poloha je naopak umožněna umístěním hlavních částí hnacího ústrojí. Tím, že jsou těžké součásti – jako převodovka, rozdělovací převodovka, diferenciál a kardanový hřídel – uloženy uvnitř rozvoru, je hmotnost mnohem lépe rozložena mezi přední a zadní část vozu. Neobjevuje se tu tak žádná nadbytečná váha, která by se nepříznivě projevovala následně po náhlých manévrech vozu. A jelikož je konstrukce symetrická postranně, dělá Subaru z odbočování mnohem jistější záležitost než jiné typy konstrukce poháněcích soustav.

Vyvážení automobilu

Kontrola karoserie je druhou cestou, jak dosáhnout pohotového, sportovního chování při odbočování – zvláště tehdy, když změny směru následují jedna za druhou v rychlém sledu (viz. obr.) Za takových okolností řeší nízké těžiště Subaru otázku zákonů fyziky místo toho, aby se s jejich důsledky musel vyrovnávat sám řidič. A opět tu hraje boxer motor hlavní roli při řešení otázky rovnováhy. Čím výše je umístěno těžiště vozu, tím snazší je ztratit rovnováhu a kontrolu nad ním, protože předek vozu je těžký a má tak tendenci v zatáčkách vynášet do stran. Subaru je důkazem tvrzení „čím níže, tím lépe“ – a to je příčina onoho obrovského rozdílu mezi dvěma příklady uvedenými dole. Chování vozu je vyrovnané a stabilní, což činí jízdu pohodlnější, ne tak vyčerpávající a konec konců i zábavnější. Přesně proto vyrábí Subaru takové vozy, jaké vyrabí.

Setrvačnost

Kdykoli vůz odbočí, působí na něj odstředivá síla. Tento moment se zesiluje, je-li těžiště vysoko, a proto trvá vozu déle, než získá původní rovnováhu zpět. Efekt kyvadla je dobře znám, což je další důvod, proč se spolehnout na Symmetrical AWD. Množství vygenerované síly se nazývá kurzový moment nebo setrvačnost. Posunete-li váhu „kyvadla“ blíže k těžišti (tak jak to děláme my), kurzový moment je mnohem menší, s vozem lze snadněji odbočit, méně vynáší a řízení je znatelně klidnější a stabilnější.


Stabilita a trakce

Zatáčení pod kontrolou

Pouze tehdy, točí-li se kola a pneumatiky se dotýkají povrchu vozovky, může točivý moment přimět auto jet tam, kam řidič chce. Je jasné, že Symmetrical AWD od Subaru předčí pohony na dvě kola. Navíc díky neustálému přizpůsobování přenosu točivého momentu na jednotlivá kola převyšuje i jiné AWD systémy. Lepší trakce, přilnavost a jistější zatáčení přispívají k podpoře těch nejlepších technologií přenosu točivého momentu. Pohon pouze na dvě kola ve skutečnosti málokdy provádí to, co tvrdí. Ať už jde o přední nebo zadní nápravu, vždy tu jsou dvě kola,na která není převáděn žádný točivý moment – nehrají tak žádnou roli v ovládání toho, jak je výkon využíván ke kontrole vozu. Na druhou stranu Symmetrical AWD spojuje výhody obou zmíněných systémů, ovšem bez jejich nedostatků,ba dokonce ještě lépe než běžné čtyřkolové pohony. S využitím těchto výhod a důmyslného, v závodech rallye prověřeného zavěšení je v každém momentu dosahováno optimálního kontaktu kol s vozovkou.

Přirozená vyrovnanost

Pokud jde o bezpečné ovládání vozu a jeho stabilitu, v normálních nebo nepříznivých podmínkách bude Subaru Symmetrical AWD mít vždy náskok před běžnými AWD systémy. Dovolí Vám instinktivně řídit vůz tak, jak chcete – dokonce i při rychlé jízdě na nerovných či kluzkých cestách, kde se může trakce snadno zhoršit. Znovu je to o pohodlí a jistotě při řízení Subaru. U systémů od jiných výrobců aktivuje nízká úroveň trakce obvykle nějakou formu kontroly trakce, místo aby se spolehla na schopnosti AWD. To může vést k nestabilitě vozu během odbočování nebo na vlhkém či mastném povrchu. My v Subaru věříme, že první linií obrany má být Symmetrical AWD, které neustále udržuje co nejlepší přilnavost kol k povrchu. Nicméně si uvědomujeme, že se někdy řidič může setkat se situací, která vyžaduje náhlý a prudký úhybný manévr. V případě, že je reakce opožděná, může být - ve snaze vyhnout se překážce - otočení volantem extrémně rychlé. To by mohlo k nárazu vést.

Co by doplněk AWD funguje systém kontroly dynamiky vozu jako pojistka v nouzových situacích a to pouze tehdy, je-li to opravdu nezbytné. Senzory monitorují rychlost vozu, otevření škrtící klapky, příčné a podélné zrychlení, úhlovou rychlost, stav brzd, úhel otočení volantu – a analyzují aktuální situaci. Vedle toho pak počítač současně koordinuje distribuci točivého momentu , výkon motoru a ABS – používá brzdění na vnější nebo vnitřní straně pneumatik předních či zadních kol tak, aby zabránilo prokluzování vozu. Nic z toho ovšem nesnižuje Vaši radost z řízení Subaru. A i když systém kontroly dynamiky vozu nijak neprojeví svou přítomnost, je uklidňující vědět, že je tu pro případ nouze.
* Dostupný u určitých modelů

Perfektní rovnováha

Náš Subaru AWD systém byl testován a prověřován v těch nejtěžších rallye na světě a nedávno nám pomohl vyhrát FIA WRC Drivers Championship. Používáme identický Symmetrical AWD systém i při výrobě silničních automobilů. Doufáme, že Vám tyto stránky pomohly zjistit, jak týmová práce mezi technologiemi odlišuje Subaru od ostatních vozů. Pochopení toho, jak technologie společně fungují a skutečnosti, že je neustále zdokonalujeme, může Vaši radost z řízení Subaru jen zvýšit. Jsou to skutečně špičkové vozy kombinující pohotovost, stabilitu a trakci s vynikajícím výkonem, ovladatelností a bezpečností.










© 2009-2019 subaclub.cz